Kao što već znate, tahograf je uređaj koji beleži podatke o vožnji, brzini, radnom vremenu i odmoru profesionalnih vozača.
Njegova osnovna uloga je poboljšanje bezbednosti na putevima, zaštita vozača od prekomernog rada i sprečavanje nelojalne konkurencije u drumskom saobraćaju.
Pored toga, on pomaže da radite u skladu sa zakonom i da izbegnete kazne ili druge sankcije.
Prvi analogni modeli dozvoljavali su prikupljanje samo osnovnih podataka, štampajući grafikon na diskovima sa dijagramima.
Pojavom digitalnih tahografa sve se promenilo.
Primena novih tehnologija na ovim uređajima omogućila je da prikupljanje podataka manje zavisi od „dobre volje” vozača, u velikoj meri izbegavajući manipulacije.
Međutim, novi pametni tahografi – koji bi prema još uvek ne potvrđenim informacijama, ali jako izvesnim ,trebalo da budu prisutni u svim vozilima do kraja 2024. godine – donose važne novine i mogućnosti koje moramo uzeti u obzir.
Digitalni tahografi omogućavaju vlastima da vide 19 osnovnih podataka o vozilima.
Ova nova tehnologija će takođe omogućiti vlastima da automatski znaju:
Dakle, nadležni će na daljinu imati informaciju o:
Skoro svakodnevno na medijskim portalima možemo pročitati vest kao što je:
Policija je, u kontroli saobraćaja, zaustavila kod naplatne rampe u Šimanovcima vozača kamiona starog 60 godina i kontrolom tahografa otkrila čak 29 prekršaja.
Prekršaji se odnose na nepoštovanje propisanih pauza i odmora u toku vožnje i upravljanje vozilom duže nego što je predviđeno zakonom, saopštila je Policijska uprava Sremska Mitrovica.
Oni su platili novčanu kaznu od 830.000 dinara.
Narodna skupština Republike Srbije usvojila je Zakon o izmenama i dopunama Zakona o radnom vremenu posade vozila u drumskom prevozu i tahografima 7. decembra 2018. godine, dok je sam zakon je stupio na snagu danom objavljivanja u Službenom glasniku 8. decembra 2018.
Ceo zakon možete pročitati na sledećem linku ovde
Odredbe vezane za vreme upravljanja, odmora i pauza vozača su ostale nepromenjene.
Obaveza čuvanja tahografskih listića i ispisa, kao i podataka preuzetih sa digitalnog tahografa i kartica vozača je produžena na dve godine.
Primena ovog zakona je proširena i na prevoz za sopstvene potrebe vozilima čija najveća dozvoljena masa ne prelazi 7,5t. Izuzeće se odnosi samo na vozila čija najveća dozvoljena masa ne prelazi 7,5t a koja se koriste za nekomercijalni prevoz tereta (prevoz za lične potrebe vozača za koji se ne prima naknada).
Za sve prekršaje pravnih lica, preduzetnika i fizičkih lica iz oblasti radnog vremena, vremena upravljanja, pauza i odmora i korišćenja tahografa propisana je fiksna novčana kazna. Za sve prekršaje u primeni su prekršajni nalozi.
Za sve manje ozbiljne prekršaje vozača u vezi sa dnevnim, nedeljnim i dvonedeljnim vremenom upravljanja, vremenom neprekidnog upravljanja, za prekoračenja koja ne prelaze 15 minuta, prevoznik neće prekršajno odgovarati, dok odgovornost vozača i sankcija za vozače postoje.
Kazne za prekršaje u zavisnosti od težine prekršaja i subjekta kažnjavanja: