„Rok sve bliži“ – EU upozorava prevoznike da ne čekaju poslednji trenutak za zamenu TAHOGRAFA
„Vremena je malo, a pritisak na industriju raste“, poručio je 5. marta u otvorenom pismu evropskim prevoznicima Peter Osterberg, generalni direktor kompanije Stoneridge Electronics, vodećeg dobavljača tahografa na kontinentu.
Reč je, naravno, o rokovima za ugradnju pametnih tahografa 2. generacije: do 31. decembra ove godine i u svim postojećim vozilima (N2,N3,M2,M3) registrovanim u EU, koja se koriste u međunarodnom saobraćaju, moraju biti zamenjeni svi stari analogni ili digitalni tahografi. Izuzetak su jedino SMT1, koje prevoznici mogu zameniti do 18. avgusta 2025. godine.
Evropska komisija u svojim nedavnim saopštenjima još jednom je potvrdila te datume, poručujući da će Paket mobilnosti EU biti primenjen i sproveden u dogledno vreme.
Zašto se Osterberg odlučio na ovakav korak? Po svemu sudeći, zato što vlasnici vozila i operateri voznih parkova nisu dovoljno ozbiljno shvatili da se „Dan D“ zapravo opasno približio. Bilo da se radi o troškovima, o tome da dobar deo kompanija i inače gura pod tepih sve što nije obavezno „odmah i sad“ ili da se svi potajno nadaju odlaganjima, tek, zamena tahografa ne ide dovoljno brzo.
– Primetili smo da je potražnja tržišta daleko ispod očekivanih potreba – kaže Osterberg u svom otvorenom pismu.
– Zabrinjava činjenica da evropska transportna industrija zaostaje u nadogradnji tahografa. Direktna posledica mogla bi da bude ogromna potreba za proizvodnjom i ugradnjom na kraju godine. Da bismo zaštitili svoje klijente od kašnjenja i izbegli vreme čekanja u radionicama, snažno ohrabrujemo evropsku transportnu industriju da preduzme proaktivne mere i dodatno opremi svoja vozila od aprila 2024.
O realnoj bojazni da će se evropska transportna industrija u nekom trenutku naći u pat poziciji, ne svedoče samo izjave iz kompanije Stoneridge Electronics. Posmatrajući stanje na terenu, Generalni direktorat Evropske komisije za mobilnost i transport (DG MOVE) pre nekoliko dana ponovo je pozvao Međunarodnu uniju drumskih transportera (IRU) da podigne svest među svojim članovima o rokovima.
– Vozila koja rade u državi članici koja nije ona u kojoj su registrovana, moraju biti naknadno opremljena najnovijom tehnologijom pametnih tahografa do 31. decembra 2024, odnosno do 18. avgusta 2025. u slučaju da trenutno poseduju SMT1 – podsetio je generalni direktor DG MOVE Kristijan Šmit u otvorenom pismu predstavnici IRU Raluci Marijanu.
Pismo je objavljeno 4. marta, a DG MOVE je naglasio jednu važnu poruku: u najvećem broju slučajeva (čak 80%), kompanije bi jednostavno mogle da zamene starije modele tahografa novom verzijom, tokom termina za redovan dvogodišnji servis.
– U slučaju da operateri nisu upoznati sa svojim obavezama za naknadnu ugradnju, ili da odluče da ne ugrade novu opremu tokom redovnog servisa tahografa, to će dovesti do dodatnih troškova i potencijelno napete situacije. Mogu se pojaviti problemi u pronalaženju slobodnog termina u radionici ili dostupnog servisera. U najgorem slučaju, ako se rok propusti, prevoznik će se naći u situaciji da određena vozila može koristiti samo za domaći transport, sve dok ne zameni tahograf – upozorio je Šmit.
Kako bi kompanije izbegle nepotrebne dodatne troškove i počele da što pre koriste prednosti SMT2, kao i da bi se garantovali kapaciteti radionica i snabdevanje uređajima, Evropska komisija pozvala je IRU da reaguje.
– Pozivamo vas da podignete svest među svojim članovima i da ih snažno ohrabrite da zamenu uređaja, tamo gde je potrebno, obave tokom redovnih servisa tahografa – naglasio je Šmit.
Kada je reč o dostupnosti samih uređaja, njih u ovom trenutku na tržištu ima dovoljno.
Proizvođači tahografa tokom poslednjih nedelja obavestili su DG MOVE da se snabdevanje SMT2 uređajima, koje je bilo privremeno ograničeno između jula i decembra 2023, sada odvija neometano, dodao je Šmit.
Prema ranijim procenama IRU, podsetimo, između 1,5 i 2 miliona vozila imaće obavezu naknadne ugradnje pametnih tahografa druge generacije.
– Glavna mera koja bi mogla da olakša proces naknadnog opremanja, jeste da drumski prevoznici predvide zamenu tahografa, a ne čekaju do poslednjeg trenutka – naglašava se u otvorenom pismu DG MOVE.
Smart tahografi 2. generacije: kakve su obaveze transportnih preduzeća iz Srbije?
A kada su u pitanju srpski prevoznici, podsetimo, nas u ovom trenutku štiti AETR sporazum i nismo u obavezi da ispratimo promene na isti način kao što je to slučaj sa vozilima registrovanim u Evropskoj uniji. No, uprkos tome, vredi imati na umu nekoliko važnih stvari o kojima je PlutonLogistics i ranije pisao.
Najpre, da se ide u pravcu usaglašavanja sa evropskim propisima i da su u planu izmene i dopune Zakona o radnom vremenu posade u drumskom prevozu i tahografima. Zatim, da su se i mnoge razvijene zemlje našle u čudu, shvativši da kapaciteti radionica možda neće biti dovoljni. Dalje, da o kaznenoj politici odlučuju organi svake pojedinačne članice Evropske unije i da niko ne garantuje njihov odnos ka našim firmama tokom kontrola na drumu od 1. januara 2025. I na kraju, ali ne i najmanje važno: da najsavremeniji uređaji donose firmama različite benefite, pa zbog toga njihovu ugradnju ne treba posmatrati samo kao obavezu, već i kao priliku da unapredite svoje poslovanje.
Ova veb lokacija koristi kolačiće kako bismo vam pružili najbolje moguće korisničko iskustvo. Informacije o kolačićima se čuvaju u vašem pretraživaču i obavljaju funkcije kao što su prepoznavanje kada se vratite na našu veb lokaciju i pomaganje našem timu da razume koje delove veb stranice smatrate najzanimljivijim i najkorisnijim.
Strogo neophodni kolačići
Striktno neophodan kolačić treba da bude omogućen u svakom trenutku kako bismo mogli da sačuvamo vaše postavke za podešavanja kolačića.
Ako onemogućite ovaj kolačić, nećemo moći da sačuvamo vaša podešavanja. To znači da ćete svaki put kada posetite ovu veb lokaciju morati ponovo da omogućite ili onemogućite kolačiće.
Uslovi obrade podataka
Pristupanjem ili korišćenjem ovom veb-sajtu ili bilo kojoj našoj usluzi, saglasni ste sa uslovima navedenim u ovoj Politici privatnosti, Politici kolačića, Uslovima korišćenja usluge i drugim uslovima i politikama objavljenim na našem veb-sajtu. Ako se ne slažete sa ovom Politikom privatnosti, morate napustiti veb-sajt i prekinuti korišćenje naših usluga.
Molimo vas da prvo omogućite strogo neophodne kolačiće da bismo sačuvali vaše postavke!