Nova verzija (SMT2), podsetimo, obavezna je za sva novoregistrovana teška teretna vozila na teritoriji Evropske unije od avgusta 2023. Međutim, kada je postalo jasno da ne samo da nema dovoljno dostupnih tahografa na tržištu, već i da kapaciteti radionica nisu dovoljni da opsluže sva vozila u kojima treba izvršiti zamenu, pojedine članice počele su da odobravaju grejs period, kako bi sprečile da hiljade novih vozila ostane blokirano na parkiralištima. Poslednja takva vest stigla je sredinom decembra iz Švedske (na koju ćemo se nešto kasnije vratiti).
Takvu praksu podržala je i Evropska komisija, uslišivši na ovaj način i molbe Međunarodne unije drumskog transporta (IRU), koja je apelovala da će se u suprotnom evropski drumski transport robe naći u krizi, a zelena tranzicija biti zaustavljena. Državama članicama preporučeno je da dozvole grejs period koji bi korespondirao sa rokom za zamenu SMT1 u novoregistrovanim vozilima (avgust 2025). Takođe, IRU se obavezala i da uspostavi sistem monitoringa procesa zamene tahografa, kako problem ne bi bio jednostavno „gurnut pod tepih“ na izvesno vreme (a potom ponovo eskalirao).
Sa druge strane, ostali rokovi u Evropskoj uniji, barem u ovom trenutku, nisu prolongirani:
– do 31. decembra 2024. godine, i u svim postojećim vozilima (N2,N3,M2,M3) koja se koriste u međunarodnom saobraćaju, moraju biti zamenjeni svi stari analogni ili digitalni tahografi (izuzev SMT1, koje prevoznici mogu zameniti do 18. avgusta 2025. godine). Ovaj rok zapravo se značajno približio – tek nešto više od godinu dana ostalo je za opremanje izuzetno velikog broja vozila.
– od 1. jula 2026, u međunarodnom transportu SMT2 biće obaveza i za vozila dozvoljene mase od 2,5t do 3,5t.
Na pitanje da prokomentarišu ovu temu, iz Evropske komisije, u pisanom odgovoru za naš portal najpre naglašavaju da „nije došlo do odlaganja datuma uvođenja pametnog tahografa 2 u novoregistrovana vozila, stupilo je na snagu 21. avgust 2023. kao što je propisano Uredbom (EU) br. 165/2014“.
– U okviru Komiteta za drumski transport, Evropska komisija sa državama članicama i sektorom redovno razmenjuje informacije o situaciji na tržištu SMT2. U tom smislu, postojalo je zajedničko shvatanje da će se početni problemi sa snabdevanjem SMT2 postepeno prevazilaziti najkasnije do kraja 2023. godine, prema podacima proizvođača i sektora. Komitet se složio oko usaglašenog pristupa koji omogućava državama članicama i njihovim organima da uzmu u obzir ove privremene okolnosti. EK će, zajedno sa državama članicama i sektorom, nastaviti da prati dešavanja po ovom pitanju – navode.
Na pitanje da li u ovom trenutku preostali rokovi za opremanje SMT2 ostaju nepromenjeni ili postoji mogućnost da dođe do određenih pomerenja, iz EK odgovaraju odrično.